Willkommen, Gast. Bitte loggen sie sich ein oder registrieren sie sich.
News: Wer sich in die Taxonomie begibt, kommt darin um! (pearl)
Willkommen, Gast. Bitte loggen sie sich ein oder registrieren sie sich.
16. April 2024, 11:05:17
Erweiterte Suche  
News: Wer sich in die Taxonomie begibt, kommt darin um! (pearl)

Neuigkeiten:

|24|4| Manche denken gern, manche schreiben gern. Leider sind es nicht immer dieselben Leute. :-X :-X :-X (Callis)

Seiten: [1] 2 3   nach unten

Autor Thema: Guave Sorten  (Gelesen 10945 mal)

echo

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Beiträge: 459
Guave Sorten
« am: 23. Mai 2020, 01:44:53 »

Sowohl bei der echten "tropischen" wie auch der Ananas-Guave gibt es einige Sorten die sowohl zu der "Standardfrucht" wie auch untereinander erhebliche Unterschiede aufweisen.

Echte Guave - Psidium guajava

Beaumont
Selected from a seedling population derived from fruits found in Halemanu, Oahu, Hawaii. Medium to large, roundish fruits weighing up to 8 ounces. Flesh pink, mildly acid, seedy. Excellent for processing. Somewhat susceptible to fruit rots. Tree vigorous, wide spreading, very productive.

Detwiler
Originated in Riverside, Calif. in the early 1900’s. Selected by H. J. Webber. Medium to large, roundish fruit, about 3 inches in diameter. Skin greenish-yellow, moderately thick. Flesh yellowish to salmon, medium firm, relatively sweet, of pleasant flavor. Quality very good. Tree is a very heavy bearer.

Hong Kong Pink
Selected at Poamoho Experimental Farm, Oahu, Hawaii from seed obtained from a clone grown in Hong Kong. Medium to large, roundish fruit fruit weighing 6 – 8 ounces. Flesh is pinkish-red, very thick, smooth-textured. Flavor subacid to sweet, very pleasant, few seeds. Tree spreading, high yielding.

Mexican Cream
Originated in Mexico. Small to medium-small, roundish fruits. Skin light yellow, slightly blushed with red. Flesh creamy white, thick, very sweet, fine-textured, excellent for dessert. Seed cavity small with relatively soft seeds. Tree upright.

Red Indian
Originated in Dade County, Fla. by Fred Lenz. Introduced in 1946. Medium-large, roundish fruit, of strong odor. Skin yellow, often with pink blush. Flesh medium thick, red, sweet, quality good. Ascorbic acid content averages 195 mg per 100 g fresh fruit, total sugars 7 – 10%. Seeds numerous but small. Good for eating out of hand.

Ruby X
Hybrid of the Florida cultivars Ruby and Supreme. Small, roundish fruit. Skin greenish-yellow. Flesh dark pinkish-orange. Flavor delicious, sweet, seed cavity 33% of pulp. Tree bushy, low growing, with vigorous branches drooping outward.

Sweet White Indonesian
Large, round fruit, 4 inches or more in diameter. Thin, pale yellow skin. Thick white, melting flesh of a sweet, delicious flavor. Edible seeds in cavity surrounded by juicy pulp. Vigorous, fast growing tree, bears several times a year.

White Indian
Originated in Florida. Small to medium-sized, roundish fruit, 2-1/2 to 3 inches in diameter. Flesh thick, white, moderately seedy. Excellent, sprightly flavor. Tree somewhat of a shy bearer.

White Seedless
An improved selection from Florida with seedless, white flesh of good quality.
https://crfg.org/wiki/fruit/tropical-guava/



Ananas Guave, brasilianische Guave - Acca sellowiana

Apollo
Medium to large, oval fruit. Smooth, thin, light-green skin with blue-green surface bloom, subject to bruising and purpling. Pulp well-developed, slightly gritty. Flavor very pleasant, quality excellent. Ripens mid to late-season. Tree upright and spreading, to 8 ft. tall, vigorous and productive. Self-fertile, and will pollinate Gemini.

Choiceana
Originated in Australia. Small to medium-sized, round to oval fruit, 2 to 3-1/2 inches long. Skin fairly smooth. Flavor and quality good. Ripens in midseason. Tree moderately vigorous, spreading. Almost or always, but not less than 42% self-fertile.

Coolidge
Originated in Australia prior to 1908. Small to medium-sized fruit, 4 or more inches in length and 2-1/2 inches in diameter. Form pyriform to oblong or elongated. Skin somewhat wrinkled. Flavor mild, indifferent quality. Tree upright and strong growing, a reliable and heavy bearer, 100% self-fertile. The most widely planted cultivar in California.

Edenvale Improved Coolidge
Originated in Santa Cruz, Calif. by Frank Serpa of Edenvale Nurseries. Large, oblong fruit of very good to excellent flavor and quality. Ripens in October. Tree slow growing. Self-fertile, precocious and productive. Grows best in climates similar to cool, coastal ares of southern California.

Edenvale Late
From Edenvale Nurseries. Mediuim-sized, oblong fruit of very good to excellent flavor and quality. Ripens late, in January,and over a long period of time. Tree slow growing. Self-fertile, very productive. Grows best in climates similar to cool, coastal areas of southern California.

Edenvale Supreme
From Edenvale Nurseries. Medium-sized, oblong fruit of very good to excellent flavor and quality. Ripens in November. Best eaten soon after harvest. Tree slow growing. Self-fertile, precocious and productive. Grows best in climates similar to cool, coastal areas of southern California.

Gemini
Fruit small to medium, egg-shaped. Skin very smooth, thin, dark green with a heavy bloom. Flavor and texture excellent. Ripens in early autumn, earlier than Apollo. Tree upright, spreading, to 8 ft tall. Moderately vigorous, high yielding, partially self-fruitful, but cross pollination is recommended for best fruit quality.

Mammoth
Selected in New Zealand from seedlings of the Choiceana. Large, round to oval fruit, to 8-1/2 ounces, resembling Coolidge. Skin thick, somewhat wrinkled. Flesh somewhat gritty, quality and flavor very good. Matures early in midseason. Softer and not as good a shipper as Triumph. Tree of upright habit, to 10 ft. tall, strong growing. Self-fertile, but bears larger fruit, with cross-pollination.

Moore
Large, flavorsome fruit. Ripens in midseason. Very vigorous plant. Recommended for California.

Nazemetz
Originated in San Diego, Calif. by Alexander Nazemetz. Large, pear-shaped fruit, averaging 3 ounce in weight. Side walls moderately thin. Pulp translucent and sweet. Flavor and quality excellent. Ripens in late October to mid-December. Unlike that of many other cultivars, the pulp of Nazemetz does not darken after being cut or as it ripens, but retains its clear color. Tree self-fertile, but bears most heavily when cross-pollinated. Good pollinator for Trask.

Pineapple Gem
Originated in Azusa, Calif. by Monrovia Nursery. Small, round fruit of good to very good quality. Mid to late season ripening. Tree self-fruitful but bears heavier crops if pollinated. Does poorly under cool, coastal conditions.

Trask
Originated as a bud sport of Coolidge. Medium to large, oblong fruit, up to 3-1/2 inches long and weighing 3 to 5 ounces. Rough, dark green skin. Shells thicker and grittier than Coolidge. Flavor and quality good to very good. Ripens early. Tree self-fertile, but most productive when cross-pollinated. Precocious. Ideal pollinator for Nazemetz.

Triumph
Selected in New Zealand from seedlings of the Choiceana cultivar. Short, oval, plump fruits., not pointed as those of Coolidge, medium to large. Skin uneven but firm. Flesh somewhat gritty but with good seed to pulp ratio. Excellent sharp flavor. Ripens to midseason. Tree upright, of medium vigor. Bears heavily if pollinated. Good pollinator for Mammoth.
https://crfg.org/wiki/fruit/feijoa/
 


Leider ist die Verfügbarkeit dieser Sorten echt schwierig. In Deutschland aber auch im Ausland, scheint fast durchgehend nur die Standardpflanze (oder Pflanzen einfach ohne der Sortenbezeichnung) verfügbar zu sein. Die einzigen zwei verfügbaren Quellen die ich bisher finden konnte war
- Flora-Toskana mit der Mammouth (obwohl an anderer Stelle sagen die, dass zumindest früher auch Triumph verfügbar war), das allerdings ziemlich teuer
https://flora-toskana.com/de/tropische-fruchtpflanzen/636-acca-sellowiana-fruchtsorten-brasilianische-guave-feijoa.html

- und palmi.bg aus Bulgarien. Die haben derzeit sogar gleich drei Sorten: Gemini, Triumph und Mammouth
https://palmi.bg/de/search.html?phrase=acca

Trotzdem ist die Verfügbarkeit doch sehr bescheiden. Von der echten gibt es, insb. jetz zu Corona-Zeiten da manche Shops nicht ins Ausland liefern, keine einzige Sorte zu bekommen. Weiß jemand ob es doch irgendwo Quellen hierfür gibt?

P.S. Unklar scheint die Situation mit der Erdbeerguave zu sein. Manche Quellen sprechen davon, dass keine Züchtungen existieren, andere sagen es gibt welche insbesondere in Neuseeland, die auch schon ein großartiger Sortenentwickler bei der echten und der brasilianischer Guave ist.
Gespeichert

andreasNB

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 2329
  • Ich liebe dieses Forum!
Re: Guave Sorten
« Antwort #1 am: 23. Mai 2020, 10:59:45 »

Du suchst also noch Bezugsquellen?
Mit Kulturerfahrungen kann ich noch nicht dienen.
Für die echte Guave fehlen mir die Überwinterungsmöglichkeiten, aber von der Feijoa habe ich mir letzten Herbst bei Quissac Pflanzen gekauft.
Ob die bei mir (natürlich im Kübel) wachsen und gedeihen wird man sehen.
Gespeichert

echo

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Beiträge: 459
Re: Guave Sorten
« Antwort #2 am: 24. Mai 2020, 22:07:30 »

Ja genau. Habe den Thread begonnen um nach unterschiedlichen Sorten der drei Guave Arten zu suchen und sich auszutauschen und die Quellen für den Kauf zu finden.

Vielen Dank für Dein Link. Die haben eine echt große Auswahl an Ananas Guaven. Die Sorte Marion scheint sogar eine neue zu sein, taucht zumindest in der Aufzählung von CRFG nicht auf. Ich werde dort mal eine Bestellung machen :)
Habe dann gleich auf französischen Seiten nach echte Guave Züchtungen geschaut, leider aber nicht fündig geworden.
Gespeichert

Roeschen1

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 13081
  • BW, Stuttgart, 342m 7b
Re: Guave Sorten
« Antwort #3 am: 24. Mai 2020, 22:17:00 »

Herr Müller hat verschiedene Guaven im Angebot.
https://www.pflanzenfreund.info/abzugeben-%C3%BCbersch%C3%BCssige-exoten-2019/
Ich habe vor Jahren welche aus Samen gezogen, die auch gefruchtet haben.
Gespeichert
Grün ist die Hoffnung

cydorian

  • Moderatoren
  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 10633
  • Tschüss
    • Gartenzone
Re: Guave Sorten
« Antwort #4 am: 24. Mai 2020, 22:31:24 »

Eine ganz unbedarfte Frage: Sind Guaven nicht eher was für Kübelpflanzen, hier https://forum.garten-pur.de/index.php/board,21.0.html ?
Oder geht da was ohne Schutz und supertolle Speziallagen in Mitteleuropa?
Gespeichert

echo

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Beiträge: 459
Re: Guave Sorten
« Antwort #5 am: 24. Mai 2020, 22:37:28 »

Danke, der hat echte Raritäten im Angebot. Unterschiedliche Sorten konnte ich auf Anhieb dort nicht sehen, wobei die doppelte Bezeichnung der echten Guave deutet schon daraufhin.

"Guave  (Psidium guajava) ca. 100 cm Topf- u. Kübelpfl. Gelbe schmackhafte Frucht Granatapfel ähnelnd  (Betörender Früchteduft)  10.00 €

Guave Psidium birnenförmig, wie große Birne  100 cm, gut fruchtend 10.00 €"
Gespeichert

Roeschen1

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 13081
  • BW, Stuttgart, 342m 7b
Re: Guave Sorten
« Antwort #6 am: 24. Mai 2020, 22:39:12 »

Ja, Guaven sind nicht fürs Freiland geeignet, kannst du verschieben.
Gespeichert
Grün ist die Hoffnung

echo

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Beiträge: 459
Re: Guave Sorten
« Antwort #7 am: 24. Mai 2020, 22:40:14 »

Ananas Guave kann unter Umständen schon als Winterhart beschrieben werden. Im entsprechenden Thread gibt es auch Berichte drüber. Im französischen Shop der weiter oben verlinkt ist, wird die Sorte Marian angegeben. Die Sorte wird als kältebeständigste beschrieben mit Winterhärte von bis zu -12 Grad.
Wir können den Thread aber natürlich auch zu den Kübelpflanzen verschieben.
Gespeichert

Roeschen1

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 13081
  • BW, Stuttgart, 342m 7b
Re: Guave Sorten
« Antwort #8 am: 24. Mai 2020, 22:45:36 »

Ja, klar, die kann man auspflanzen.
Herr Müller war viel in Asien usw unterwegs. So, wie ich ihn kenne, hat er bestimmt Originalstecklinge von seinen Reisen mitgebracht.
Links sind Bilder der Guaven zu sehen.
Gespeichert
Grün ist die Hoffnung

kaliz

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 2908
Re: Guave Sorten
« Antwort #9 am: 24. Mai 2020, 23:10:27 »

Bei mir im Garten (westlicher Stadtrand von Wien) steht seit 5 Jahren eine Ananasguave ausgepflanzt im Garten. Anfangs hab ich im Winter noch ein dünnes Vlies drüber geworfen, aber die letzten drei Winter hatte sie überhaupt keinen Schutz. Wenn überhaupt dann hat sie die Winter ohne Vlies sogar besser weggesteckt als mit. Sie ist wintergrün, neigt aber dazu nach strengen Wintern im Frühjahr (wenn alle anderen Sträucher austreiben) kurz mal alle Blätter abzuwerfen um neue zu bilden. Nach milden Wintern behält sie die Blätter komplett. Letztes Jahr hat sie erstmals geblüht, aber noch keine Früchte angesetzt. Nachdem man die fleischigen Blütenblätter vorsichtig abtrennen und essen kann ohne die Fruchtanlagen zu schädigen, hab ich das mal gemacht und kann berichten, dass sie sehr süß und aromatisch schmecken. Sollte es dann also tatsächlich noch zur Fruchtbildung kommen erntet man zwei mal.
Bis jetzt sind auch in den strengeren Wintern keinerlei Triebe zurück gefroren. Für Mitteleuropa, würde ich sie also als komplett winterhart bezeichnen.
Sorte weiß ich leider nicht, gekauft habe ich sie bei Zitronenlust.
Gespeichert

kaliz

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 2908
Re: Guave Sorten
« Antwort #10 am: 24. Mai 2020, 23:18:15 »

Bild der Pflanze
Gespeichert

kaliz

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 2908
Re: Guave Sorten
« Antwort #11 am: 24. Mai 2020, 23:18:58 »

Bild der Blüte
Gespeichert

Roeschen1

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 13081
  • BW, Stuttgart, 342m 7b
Re: Guave Sorten
« Antwort #12 am: 25. Mai 2020, 11:27:07 »

Meine Ananasguave blüht schon seit Jahren, setzt aber keine Früchte an, vermutlich braucht sie fremden Pollen.
Einmal waren 2 Früchte dran, haben schon geduftet, hat dann ein Tier geerntet.
Gespeichert
Grün ist die Hoffnung

kaliz

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 2908
Re: Guave Sorten
« Antwort #13 am: 25. Mai 2020, 16:25:21 »

Soweit ich es verstanden habe gibt es sowohl selbstfruchtbare Sorten, als auch solche die eine zweite Pflanze als Bestäuber brauchen. Wäre halt jetzt praktisch, wenn ich wüsste zu welcher der Beiden Kategorien meine Pflanze gehört.
Gespeichert

Roeschen1

  • Master Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Beiträge: 13081
  • BW, Stuttgart, 342m 7b
Re: Guave Sorten
« Antwort #14 am: 26. Mai 2020, 00:31:32 »

Das Foto ist von 2016
Gespeichert
Grün ist die Hoffnung
Seiten: [1] 2 3   nach oben
 

Garten-pur.de Nutzungsbedingungen | Impressum | Datenschutzerklärung

Forum Garten-pur | Powered by SMF, Simple Machines
© 2001-2015 garten-pur. All Rights Reserved.
Garten-pur.de